Реферати » Реферати по біології » Еволюція і генетика людини в контексті епохи

Еволюція і генетика людини в контексті епохи

повернувся в Москву і поїхав остаточно. Сталін міг бути задоволений від'їздом Меллера. Однак він чекав моменту, щоб дати вихід гніву в повній мірі; мета вже була призначена - С.Г.Левит.

У травні 1937 р почала працювати комісія Наркомату охорони здоров'я СРСР з обстеження Медико-генетичний інститут ім. М.Горького. Спочатку її засідання йшли в нормальній діловій обстановці. Раптом атмосфера стала напруженою: з'явилися закиди, кляузи, зрадництва. Деякі з членів комісії тепер явно намагалися з'ясувати, що ж саме слід інкримінувати Левіту. Однак резолюція вказувала, що МГІ повинен бути збережений. Одночасно відбулося непересічна подія на червневому Пленумі ЦК партії, де Сталін просував Л.П.Берія і пропонував, у промові Н.І.Єжова, розширити коло методів ведення слідства у політичних справах і дати інші повноваження НКВС (тим самим закріплюючи нові відносини в квазііерархіі , де каральний апарат тепер був поставлений над номенклатурою). В обговоренні Г.Н.Камінскій виступив з різкою критикою Берії та свавілля НКВС. За пізнішими спогадами М. С. Хрущова, миттєво було оголошено перерву, після якого Камінський на Пленумі і взагалі де-небудь на публіці більше не з'явився. Напередодні Пленуму кандидат в члени ЦК Камінський був на "чашці чаю", де в інтимному колі високопоставлених партійців обговорювалося зсув Сталіна з посади генсека. (Там був провокатор; по Антонову-Овсієнко, операція НКВД носила ту ж назву: "Чашка чаю".) Тому Сталін сприйняв виступ Камінського як сигнал до повстання. Між тим Камінський був другом Левіта; на посаді наркома охорони здоров'я РРФСР (потім СРСР) він підтримував МГІ і вважався його покровителем.

Медико-Генетичний Інститут був закритий після арешту Камінського. С.Г.Левит був знятий з директорства 5.VII і звільнений 13-го. Склалася маленька лабораторія, яка існувала при ВІЕМ до осені 1939. 10/11 січня 1938 С.Г.Левит був заарештований; 17 травня постановою НКВС СРСР засуджений до смертної кари і незабаром розстріляний (реабілітований 5.IX.1956). Ніхто зі співробітників МГІ більше не повернувся до медичної генетики. Таким чином, передова медична генетика була ліквідована на початку її розквіту.

Загальну картину не могли змінити дослідження клінічного поліморфізму спадкових хвороб та генетичної гетерогенності нозологічних одиниць, які виконував із співробітниками Сергій Миколайович Давиденков (1880-1961), клініцист-невропатолог, свого часу член Російського Євгенічні Товариства і автор його "Журналу". Після важливих книг по спадкових хвороб (1925 і 1934 рр.) В 1947 р він випустив чудову монографію "Еволюційно-генетичні проблеми в невропатології", присвячену гіпотезі умовних тропізмов. Але її життя не було щасливим. Після серпневої сесії ВАСГНІЛ 1948 номенклатурник-кар'єрист Н.І.Гращенков миттєво надрукував з приводу книги текст із заголовком, що вимагає оргвисновків: "Відверта пропаганда ідеалізму" [36]. Іншим відповіддю на сесію було розширене засідання президії Академії медичних наук СРСР 9-10 вересня (см .: "Медичний працівник", 15.IX.1948), яке оголосило формальну заборону генетики людини.

Після десятиліття повного мовчання були створені лабораторії В.П.Ефроімсона, А.А.Прокофьевой-Бельговской, Е.Е.Погосян, М.А.Арсеньевой, які включали в свою тематику проблеми генетики людини . У 1964 р, ще до зняття заборони на генетику, був опублікований підручник Ефроімсона "Введення в медичну генетику", потім ряд збірників наукових праць, перекладні керівництва. Нарешті в 1969 р було створено Інститут медичної генетики АМН СРСР, ядро ??якого склали співробітники відділу Н.В.Тімофеева-Ресовского, лабораторій А.А.Прокофьевой-Бельговской і В.П.Ефроімсона. При організації Інституту передбачалося видання спеціального журналу, однак цього до цієї пори не відбулося [37].

Тим часом ідеологічне начальство країни підтримувало стереотипи сталінської епохи, і проблеми біології людини, в особливості еволюції людини, продовжували користуватися поганою репутацією; дослідники уникали цих тем. Наприклад, експериментальна модель еволюції академіка Димитрія Костянтиновича Бєляєва (1917-1985), в цілому побудована до початку 1960-х, мала на увазі найбільш плідні наслідки саме в додатках до еволюції людини, особливо до сучасного етапу еволюції людини. Бєляєв показав, що відповіддю на зміну екологічної обстановки (середовищної стрес) і демографічних умов (стрес через перенаселення) буде дуже швидкий комплексний, відразу за багатьма ознаками, еволюційний зрушення [38]. Цей висновок припускав необхідність з'ясування кореляцій ознак у людини, так як незнання таких корельованих комплексів робить еволюційні зрушення, надзвичайно часті зараз через різних забруднень і локальних перенаселенням, непередбачуваними. Однак в обстановці жорсткого ідеологічного тиску додатки до людини обговорювати не доводилося. У ряді важливих промов кінця 1970-х Бєляєв натякав на цей аспект. Але вперше він прямо заявив, що його модель застосовна до людини і дасть тут найважливіші результати, лише на дискусії з питань еволюції, організованою Оленою Саркісовной Саканян в 1980-му для зйомок науково-фантастичного фільму [39]. Одночасна стаття Бєляєва [40] не торкалася проблем сучасної еволюції людини. Однак це окрема історія, яка не має безпосереднього зв'язку з листом Меллера Сталіну. Втім, слід сказати кілька слів про долю євгеніки.

До кінця 1930-х років евгеническое рух, у всьому його різноманітті перестало існувати. А тепер це тільки історичний феномен (див. [41]). Дослідницька програма гальтоновскую руху трансформувалася в генетику людини. Медична генетика стала наступницею гальтоновскую негативної євгеніки. Позитивна була б незрівнянно більш складною і важкодоступній. "Приємно придумувати утопії", говорив про це Гальтон. Втім, Микола Миколайович Медведєв, учень Меллера, який стояв біля заснування Інституту медичної генетики АМН СРСР, розповідав мені в 1970-х про засновану на ідеях Меллера про вибір гамет [42] приватної програмі Р.Грема по створенню банку сперми від Нобелівських лауреатів і штучного осіменіння здорових і розумних жінок заради отримання видатного потомства [43], - і нарікав, що після ранніх повідомлень, де мова йшла про перші небагатьох нащадках, подальші відомості про проект не доходили до друку.

В наші дні, в контексті проекту вивчення генома людини і техніки генної інженерії, позитивна євгеніка отримала інший зміст: передбачувана (в майбутньому) пересадка генів заради підвищення фізичних і розумових здібностей, тепер вже будь-якої людини. Ставлення до перспектив нової позитивної євгеніки стало однією з трьох основних тем обговорення на генетичної частини представницького Симпозіуму з соціальних і етичним наслідків проекту "Геном людини" в Національному інституті здоров'я США в червні 1991 р Обговорюючи плани позитивної євгеніки, я нагадав про те, що механізми включення генів у людини залишаються загадкою, і вказав на високий ієрархічний статус адаптивних ознак: зрушення по одному такому ознакою спричиняє зміну широкого спектра корельованих ознак. (Чвертьстолітнім відбір хутрових звірів на неагресивне поведінка в експерименті Д. К. Бєляєва призвів до істотного принципово непрогнозованого корелювати еволюційному відповіді.) Тим часом питання про виявленні таких кореляцій залишається поза увагою генних інженерів - нових евгеністи.

Укладаючи, додам, що повномасштабну історію російської медичної генетики почав готувати Іван Іванович Канаєв, учень Філіпченко, але не завершив цю працю. Важливий огляд з бібліографією в 149 назв опублікував Володимир Павлович Ефроімсон [44].

Примітки

1. Перевидання статей Меллера з соціальних додаткам біології: Man's future birthright: Essays on science and humanity by HJ Muller. Ed. E.A.Carlson. Albany, 1973.

2. Muller H.J. Out of the night. A biologist's view of the future. Vanguard, New York, 1935 (репринт: Garland, NY-L., 1984).

У радянській Росії Меллер використовував будь-яку можливість, щоб заявити про свої погляди. Наприклад, його вступна стаття, яка випереджає переклад книги: Дж.Б.С.Холден. Фактори еволюції. Біомедгіз, 1935 (з якої видавничий редактор вилучив майже всю заключну главу через "спірних і часом невірних суджень по загальнофілософським питань"), починалася роз'ясненням спорідненості еволюції Дарвіна і філософії Маркса і Енгельса і закінчувалася вказівкою на філософський матеріалізм та євгеніки: ": логічно мисляча людина, особливо читач в робочому суспільстві,: знайде в сучасних фактах біологічної еволюції міцну основу матеріалізму в природничих науках, а також багатий матеріал для майбутньої організації свідомого контролю людини не тільки над найглибшими процесами в підвладних йому тварин і рослинах, але навіть і над процесами його власної біологічної природи "(с. XXVII).

Див. Також статтю "Lenin's doctrines in relation to genetics" в СБ Пам'яті В.І.Леніна Збірник статей до 10-річчя з дня смерті. 1924-1934. (М.-Л., 1934, с. 565-579), яку Меллер присвятив філософським помилкам у розвитку концепції гена і критиці У.Бетсона, К.Пирсона, У.Касла і особливо Т.Моргана за ідеалізм, грубий механіцизм і консервативне напрям думки. Згодом у промові з характерною назвою "Російська культурна інквізиція", виголошеній 15 листопада 1949 в Хантер Коледж, М + Ллерена назвав цю статтю "сумної спробою" і відрікся від колишніх старань докласти "все хороше, що він знайшов у діалектиці", до принципів генетики (см .: Carlson EA Genes, radiation, and society. The life and work of HJMuller. Ithaca, 1981, p. 225).

3. Це твердження доречно обговорювати в якості емпіричного узагальнення щодо біологічних і соціальних систем (см. В.Чалідзе. Иерархический чоловік. Соціобіологічні нариси. Бенсон, 1989). Однак воно не обов'язково автоматично переноситься на будь-який аспект розгляду ієрархій в житті людини. Ср представлення В.В. Кандинського про принципово іншому предметі, ієрархії духовних ієрархій, в міркуваннях про "духовному трикутнику" (В.В. Кандинський. Про духовне в мистецтві. Нью-Йорк, 1967).

4. Babkoff V. Gauze (GF) Dictionnaire du Darwinisme et de l'Evolution. Dir. P. Tort. Paris, 1996, t. "A-E", p.1808-11.

5. Galton F. Inquiries into human faculty and its development. L., Macmillan, 1883, 387 pp. Ранні роботи Гальтона з спадкоємства таланту, психічних і фізичних властивостей людини: Hereditary talent